Toijalan Eläkkeensaajien historiaa

Perustava kokous v.1973

Eläkkeelle siirtymisen myötä ihmisen elämässä alkaa uusi ajanjakso. Alkaa ajanjakso, jossa jokainen saa päättää omat aikataulut ja ajankäytön mielensä mukaan. Tätä muutosta jotkut pelkäävät mutta useimmat odottavat. Toijalan Eläkkeensaajat on omalta osaltaan tuonut helpotusta muutoksen tuomiin ongelmiin.

Talvella v.1973 joukko Toijalan vaikuttajia kokoontui Toijalan keskustassa sijaitsevaan HOM:n baariin Toijalan eläkkeensaajien perustavaan kokoukseen. Kokouksen puheenjohtajana toimi Eläkkeensaajien Keskusliiton silloinen toiminnanjohtaja Aarre Lauliainen. Yhdistyksen ensimmäiseen johtokuntaan valittiin Otto Toivonen, Anna-Liisa Toivonen, Helmi Salo ja Matti Järvinen. Johtokunnan kokoonkutsujaksi valittiin Niilo Salo. Jatkokokous pidettiin ravintola Poikkitiellä 28.3.1973 ja yhdistyksen ensimmäiseksi puheenjohtajaksi valittiin Niilo Salo.

Ensimmäisen vuoden päätavoite oli jäsenmäärän kasvattaminen ja jäsenmäärä lisääntyikin 51 hengellä. Jäsenmäärä kasvoi tasaisesti ollen parhaimmillaan yli 300 jäsentä. Vuosituhannen vaihteessa vakiinnuttiin 200 jäsenen tasolle. 2010- luvun jäsenhankintakampanjoiden avulla  päästiin jo yli 250 jäsenen, mutta korona-aika verotti jäsenmäärää. Nykyisellään jäseniä on noin 200.

Yhdistyksen toiminta näiden 50 vuoden aikana on ollut vireää ja huomioinut jäsenistön tarpeet . On laulettu, tanssittu, askarreltu, kalastettu, jumpattu, pelattu bocciaa, järjestetty luentoja ajankohtaisista asioista, käyty laivamatkoilla, teattereissa, tehty kotimaan matkoja ja tehty paljon muutakin mukavaa. Yhdistyksen jäsenet ovat osallistuneet runsaslukuisesti järjestettyyn toimintaan. Kiitos kaikille jäsenille mukanaolosta ja aktiivisuudesta.

Tule mukaan - yhdessä olemme enemmän

Toimintamme jatkuu edelleen vilkkaana. Tarjoamme Toijalan Sampolassa kahdesti viikossa monenlaista  toimintaa, mukavaa yhdessäoloa ja teemme virkistäviä matkoja.  Maailma muuttuu ja kehitys on mennyt vauhdilla eteenpäin. Meidän eläkkeensaajienkin on pysyttävä muutoksessa mukana. Meidän on opittava nykypäivän konstit ja opeteltava mahdottomaltakin tuntuvia asioita. Tarkoitan tällä nykypäivän tietojärjestelmiä ja palveluita. Tämä muutos on ollut haaste koko eläkkeensaajaliikkeelle, mutta kyllä me tästäkin haasteesta selviämme toinen toistamme tukien ja auttaen.